UMeter is voor een privé account gratis. Hoe kan dat?

We doen dit om promotie voor het zusterbedrijf van dit portaal te maken. De kosten van deze zakelijke dienstverlening worden terugverdiend door umeter.nl. We bieden ook een mogelijkheid voor de verbetering van de site een kleine bedrag te doneren. In samenwerking met andere bedrijven maken we persoonlijke aanbiedingen warmee werknemers kunnen registreren. Meld u aan voor een applicatie met de look en feel van uw bedrijf. Een account voor umeter.nl is en blijft gratis.


Moet ik mijn netwerkbeheerder betalen om gegevens te verkrijgen?

De meetgegevens kunnen wij met uw toestemming aanvragen bij de netbeheerder. Voor de levering ervan worden geen kosten in rekening gebracht.


Hoelang zal het duren voordat ik mijn gegevens kan zien?

Voordat uw gegevens beschikbaar zijn op umeter.nl moet u verschillende stappen volgen. De belangrijkste stappen zijn:

  • Adresverificatie: u ontvangt een brief met daarin een code via de post. Deze code vult u in op “Mijn Account” pagina na het inloggen. Hierbij controleren we of u woont op het adres dat u had opgegeven bij de registratie.
  • Vraag om netaansluiting: In deze stap vragen we de netbeheerder goedkeuring voor de levering van uw dataverbruik. Hiervoor heeft u ons uw toestemming tijdens de registratie gegeven. Meestal duurt de levering vijf dagen. Als de eerste verbruiksgegevens zijn gekomen krijgt u een e-mail. Maar het gebeurt dat het langer duurt voor de levering op gang komt. In dat geval is het raadzaam om contact met uw provider op te nemen of uw situatie aan uw provider uit te leggen.

Twee EAN`s voor elektriciteit?

Het is mogelijk dat u twee EAN-codes heeft als u zonnepanelen en overproductie van electriciteit heeft. In een aantal gevallen bleek dat de gegevens voor de leveringen en teruglevering geregistreerd waren voor twee EAN’s, voordat we andere EAN-gegevens ontvingen. Wij adviseren u om de factuur van uw energieleverancier te raadplegen voor de juiste EAN-code voor uw elektriciteitsmeter.


Ik kan inloggen, maar ik gebruik mijn gegevens in grafieken niet. Ben ik iets vergeten?

Waarschijnlijk is ons verzoek om gebruik te mogen maken van uw verbruik nog niet verwerkt door uw netwerkbeheerder. Wij hebben geen invloed op dit proces. Het gebeurt echter dat het langer duurt. In dat geval is het raadzaam om contact met uw provider op te nemen om uw situatie uit te leggen.


Er zijn gaten in mijn grafieken. Hoe is dat mogelijk?

Wij tonen u de gegevens die we van de netwerkoperator hebben ontvangen. Gewoonlijk worden de gegevens van de eerste dag vertraagd. Als er gaten zijn in uw verbruiksgegevens zullen we tot 10 dagen na de tijd de ontbrekende gegevens ophalen van de netbeheerder. Daarna kan het niet. Als er daarna nog steeds gaten in de gegevens zijn kunnen we er niets meer aan veranderen.


Hoe weet ik dat ik een smart meter heb?

De eenvoudigste manier is uw provider te bellen en te vragen of u een slimme meter heeft. Als u niet weet wie uw netwerkbeheerder is, dan kunt u deze vinden op www.eancodeboek.nl. Er zijn meters geinstalleerd die niet voldoen aan de huidige standaard voor slimme meters. Ze kunnen dan niet worden gelezen op een afstand. Op de volgende pagina vindt u een lijst van stappen die er zijn.


Hoe moet ik in mijn tarieven invullen?

De tarieven moeten worden ingevuld volgens een bepaalde standaard. Een voorbeeld van een correct ingevulde tarief: 0,2330.


Ik zie geen gegevens voor mijn gasverbruik. Hoe kan dat?

Er kunnen een aantal dingen de oorzaak zijn voor ontbrekende gasgegevens.

1. Er is een slimme elektriciteitsmeter, maar er is geen slimme gasmeter. Dat moet u dan laten zetten, anders kunnen we niet begrijpen.

2. Er is geen juiste EAN-code ingevoerd. Controleer de EAN-code op de factuur van de energieleverancier. Als deze code anders is, kunt u dit melden via het contactformulier.

3. U hebt twee verschillende netbeheerders. Het is soms zo dat de communicatie tussen deze operatoren niet soepel gaat. Het is raadzaam om contact met uw netwerkoperator voor elektriciteit op te nemen en hem het probleem uitleggen.


Waarom is mijn aanvraag niet goedgekeurd door de netwerkbeheerder?

De meest voorkomende reden is dat er geen smart meter is geinstalleerd. U kunt controleren of u een smart meter hebt door te kijken naar de website van uw netwerkoperator. U kunt ook contact opnemen met uw netwerkoperator. Het is ook mogelijk dat u een verkeerde EAN-code hebt ingevoerd, kijk dan op de EAN-code op de factuur van de energieleverancier.


Ik heb zonnepanelen, maar ik zie geen her-levering in de grafieken. Hoe is dat mogelijk?

Een optie die gecontroleerd moet worden bij de registratie. U hebt het waarschijnlijk per ongeluk over het hoofd gezien. Maak je geen zorgen, na het inloggen op uw naam kunt u op de menubalk de sectie ‘mijn gegevens’ aanklikken. In dit artikel kunt u de feed-in aanzetten.


Ik heb zonnepanelen, maar teruggave komt niet overeen met de inverter.

Dat is juist. We registreren teruglevering terwijl de inveter productie ook geregistreerd wordt. Dat is een belangrijk verschil. Als uw zonnepanelen meer produceren dan op dat moment in uw huis wordt verbruikt, dan wordt teruggeleverd aan het net. Het verschil is daarom begrijpelijk.


Wat is sluimer verbruik precies?

Sluimer is het totale verbruik van alle apparaten die permanent werken. U kunt denken aan adapters, wifi-stations, televisies die op stand-by werken, koelkasten en diepvriezers. Omdat deze apparaten dag en nacht werken, zijn ze in veel huishoudens verantwoordelijk voor een groot deel van het totale verbruik. Energieverbruik tijdens slaap wordt berekend met behulp van een formule. Het is een schatting op basis van de laagste verbruik per uur tussen 02: 00u en 05: 00u. Het sluimer verbruik maakt deel uit van het totale verbruik.


Ik ga verhuizen. Wat moet ik nu doen?

U kunt ons een bericht sturen over uw verhuizing. We verwijderen uw oude account en wij zullen uw gegevens stop zetten. Daarnaast zullen wij uw gegevens binnen 5 werkdagen verwijderen. U kunt zich weer aanmelden met de gegevens van uw nieuwe woning, uiteraard alleen als u ook uw nieuwe postadres aan ons doorgeeft. Dan kunt u beginnen met een schone lijst!


Waar kan ik mijn meternummer vinden?

U kunt uw meternummer vinden vlak onder een streepjescode op uw elektriciteitsmeter. Voor meer informatie bezoek onze pagina die u kan helpen.


Wat is een slimme meter?

Een slimme meter meet, net als uw huidige meter, uw elektriciteits- en gasverbruik. Het verschil met uw huidige meter is dat een slimme meter de meterstanden automatisch kan doorgeven. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar.


Wanneer krijg ik een slimme meter?

U krijgt vanzelf bericht wanneer uw netbeheerder de meters in uw wijk komt vervangen. U hoeft zelf dus niets te doen, tenzij u eerder een slimme meter wilt. In dat geval neemt u contact op met uw netbeheerder. Wie uw netbeheerder is, vindt u op http://www.eancodeboek.nl.


Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Volg de link om de volledige handmatige stappen te bekijken om uw UMeter-account te verwijderen https://umeter.nl/how-to-remove-my-account/


Heeft u nog vragen?

Vraag het aan ons! info@umeter.nl